FÅ OFFERT

av
I kategorin

Ny VD i ett av Sveriges ledande Greentechbolag

Processen för att hitta en ny VD och ledare för ECOKRAFT startades slutet av 2022. Intresset har varit stort med flera mycket kompetensmässigt attraktiva kandidater. ECOKRAFT har hittat sin slutkandidat och nya VD, Johan Nyblom, ett val Oscar Gustavsson, ägare och tidigare VD, känner sig mycket glad och trygg med. ECOKRAFT välkomnar Johan Nyblom som ny VD från den 2 maj 2023.

Johan har de senaste sex åren varit VD för Widriksson Logistik och där drivit utvecklingen av bolaget, från att ha varit ett traditionellt åkeri till en ledande aktör inom hållbara logistiklösningar, och samtidigt behållit företagets grundvärderingar.

- Johans erfarenheter av att skapa förutsättningar för en lönsam tillväxt i en snabbväxande miljö med ett tydligt hållbarhetsfokus kommer att bli väldigt värdefullt för oss på vår fortsatta resa. Utöver detta har Johan en väldigt bred och gedigen ledarerfarenhet och varit verksam i en rad olika branscher och bolag, säger Oscar Gustavsson

- Det känns väldigt spännande att få leda den fortsatta utvecklingen av ECOKRAFT och med det aktivt driva utvecklingen mot ett globalt hållbart energisystem. Att dessutom vara omgärdad av ett drivet och engagerat team, en styrelse och ägarkonstellation som har en långsiktig och holistisk syn på "hållbarhet" och med det bolagsutveckling, är väldigt inspirerande. Oscars initiala ledstjärnor kundnöjdhet, kvalité och tydliga värderingar fortsätter vara fundamentet på vår resa, säger Johan Nyblom.

- Alla tillväxtresor kräver olika ledarskap i olika faser och det var rätt tid för ECOKRAFT att få ett mer erfaret ledarskap, med erfarenhet av att leda större organisationer. Beslutet att lämna över stafettpinnen till en annan VD och ledare, har växt fram hos mig under det senaste året. För att ECOKRAFT ska få helt rätt förutsättningar att ta nästa steg, är jag övertygad om att vi behöver få in erfarenheten av att strukturerat driva ett större bolag, och kunskapen om hur vi bygger företaget vidare. Vi har tillsammans byggt ett starkt, solitt bolag med en fin känsla och kultur, vilket ska behållas och tas med in i en större kostym. ECOKRAFT har växt till ett bolag med försäljning på över en halv miljard och närmar sig 200 anställda. Jag kommer att att stanna kvar som majoritetsägare, ordförande i styrelsen och arbeta aktivt i bolaget med affärsutveckling, som är min absoluta styrka och som jag brinner för, säger Oscar Gustavsson.

ECOKRAFT har sedan starten 2008 haft missionen att driva omställningen till ett långsiktigt hållbart liv och att vara Sveriges tryggaste solcellsleverantör. ECOKRAFT levererar, monterar och installerar solcellsanläggningar i stora delar av Sverige, omsätter ca 500 MSEK och sysselsätter runt 200 personer på 8 orter i Sverige. Idag har över 7000 solcellsanläggningar inom premiumsegmentet installerats till privatpersoner, företag och lantbruk. ECOKRAFT erbjuder även produkter inom elbilsladdning och energilagring som uppfyller samma högt ställda krav.

För mer information kontakta:

Oscar Gustavsson, ägare och tidigare VD ECOKRAFT Sverige, oscar.gustavsson@ecokraft.se

Johan Nyblom, VD ECOKRAFT Sverige, johan.nyblom@ecokraft.se

Presskontakt, +46 (0)16 167429